AGENDA/BLOG, PUBLICATIES EN UITGAVEN SEIZOEN 2013-2014
Zomer 2014
Ik ga deze zomer niet op vakantie en houd het bij een enkele wandeling (Het Marskramerpad!) en dagtocht. Ik stel me tot doel flink op te schieten met de Engelse versie van het Mazeppa-boek en hoop nu eindelijk eens een compositie af te ronden waaraan ik al jaren werk: Ondine, een langer werk in zeven tableaux op het bekende sprookje van Andersen (voor piano).
15 juli 2014
Samen met een collega en goede vriend van me, de pedagoog en auteur van boeken over uitvoeringspraktijk Jan Marisse Huizing, hebben we de bekende jazzpianist Rob van Kreeveld een bezoek gebracht in verband met een interview. Ik ken Rob al zeker twintig jaar van het Koninklijk Conservatorium, waaraan wij beiden doceerden. Veel van mijn leerlingen waren jazz-pianist in opleiding, die hoofdvakles hadden bij Frans Elsen, Rob van Kreeveld of Rob van Bavel, drie bekende Nederlandse jazz-pianisten. We hebben een uur of twee prettig met hem gesproken, een gesprek dat is opgenomen en ten basis ligt aan een interview dat later in dit jaar in het Piano Bulletin zal verschijnen. Ik wist dat Rob graag ‘klassiek’ speelt, maar dat er zelfs een foto op zijn vleugel staat waarop de jazzpianist een Brahms-album van Peters in zijn hand houdt – dat had ik niet verwacht!
6 juli 2014
Het afgelopen seizoen heb ik, mede ten gevolge van het uitkomen van het Mazeppa-boek, weinig in het openbaar gespeeld. Maar ik heb niet stil gezeten en voornamelijk nieuw repertoire gestudeerd, een programma met werken van J.S. Bach, Czerny, Bernard van den Sigtenhorst Meyer, Chopin en mezelf dat ik volgend seizoen een enkele maal voor het voetlicht hoop te brengen. Bij wijze van ’try-out’ gaf ik op zondagmiddag 6 juli een besloten huisconcert ten eigen huize.
22 juni 2014
Een optreden tijdens een feestelijk concert ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van Coosje de Wit, vele jaren penningmeester van EPTA-Nederland. Mijn bijdrage bestond uit drie onbekende (maar verrassend mooie) impressionistische pianostukken van de Haagse componist Bernard van den Sigtenhorst-Meyer uit diens opus 1 (Van de Bloemen), opus 4 (Van de Vogels) en opus 14 (Oude Kasteelen).
’t Mosterdzaadje, Kerkweg 29, Santpoort-Noord, aanvang 14.00 uur.
1 juni 2014
Als afgevaardigde van de Franz Liszt Kring had ik samen met Frederic Voorn zitting in de persjury van de Finale van ‘Koffie bij de Piano’ in Theater De Parade in ‘s-Hertogenbosch. De publieksprijs en de ‘Prijs Lisztkring Nederland’, bestaande uit twee boeken van de grote Hongaarse Liszt-kenner Legány, die mede met financiële steun van de Franz Liszt Kring konden worden uitgegeven, ging naar de Oekraïense, momenteel in België woonachtige pianiste Anastasia Kozhushko. De Lenie van Roosmalen-prijs voor de ‘Beste pianist’ ging naar Erwin Weerstra, die eerder al twee keer voor de Liszt Kring heeft opgetreden. Maarten Lingier ontving de ‘Prijs familie Labberté-Hoedemaker’. Na afloop was er een masterclass door de bekende pianist Geoffrey Madge, welke zich concentreerde rondom het verplichte werk, de derde Liebestraum van Liszt.
Mei 2014
– Mazeppa in de romantische kunst – een interdisciplinair cultuurhistorisch onderzoek.
Ivan Mazeppa, de zoon van een Oekraïense edelman, onderhield als page aan het hof van de Poolse koning Jan II Kazimiers in het geheim amoureuze betrekkingen met de jonge vrouw van een oudere, hooggeplaatste edelman. Toen deze de geliefden op heterdaad betrapte, liet hij de gesnapte minnaar naakt op een wild paard binden, waarna hij de wildernis werd ingejaagd om daar een verschrikkelijke dood te sterven. Deze vertelling werd in de 19de eeuw immens populair en was aanleiding tot talloze gedichten, drama’s, opera’s, orkestwerken, klavierstukken en tientallen schilderijen en gravures. Over een periode van langer dan zestig jaar is de geschiedenis daarnaast in de vorm van een hippodrama – een type voorstelling waarin het paard als het ware de hoofdrol speelt – in circussen en theaters als Carré uitgevoerd; deze voorstellingen vonden hun vervolg in een aantal Mazeppa-films.
Na twee inleidende hoofdstukken over de historische Mazeppa en de romantiek als stijl geeft dit boek een overzicht van de circa 160 kunstwerken die op dit onderwerp geïnspireerd werden en toont de dwarsverbanden tussen al die kunstvormen aan. Het rijk geïllustreerde en in kleur uitgebrachte geheel (310 blz., 173 afbeeldingen) werd geschreven voor een breed publiek van in cultuurgeschiedenis, kunst en muziek geïnteresseerden; specialistische kennis wordt niet bekend verondersteld. Meer informatie (met een volledige inhoudsopgave en enkele voorbeeldpagina’s) vindt men onder ACTUEEL in het hoofdmenu en onder GESCHRIFTEN > Boeken / Brochures > AB II-03.
Publicatie april 2014
In Piano Bulletin 2014-1:
– ‘Delaborde in Leipzig – enkele aanvullingen en opmerkingen’. Met een antwoord van Christo Lelie.
19-26 april 2014
Toen mijn boek af was besloot ik een weekje rust te nemen, en waar kan men dat beter doen dan aan de boorden van het Como-meer, misschien wel het mooiste plekje op aarde! Van wandelen langs de oever, zoals eigenlijk de bedoeling was – ik had er zelfs een stappenteller voor gekocht – is niet zoveel gekomen, want de bergen rijzen tamelijk stijl uit het meer op en wandelpaden zijn er nauwelijks. Het is dus bij een enkele boottocht en wat uitstapjes gebleven. Ik was hoofdzakelijk in Como waar ooit Franz Liszt en Marie d’Agoult logeerden in Hotel Angelo aan Piazza Cavour (aan de haven). Langer verbleven ze in Bellagio, gelegen op het kruispunt van de drie armen van het Lago di Como, bekend om zijn prachtige villa’s en schitterende tuinen. De woning waarin ze woonden bestaat nog steeds en stond nota bene te koop. Jammer dat ik niet genoeg geld bij me had – anders had ik het gekocht en omgebouwd tot een Liszt-museum……! Het huis stond vroeger aan het meer – Liszt schrijft in een brief dat hij onder het componeren de golven kon horen klotsen – maar in de 20ste eeuw zijn er een straat en hotels voor gebouwd.
2014
In Liszt Bulletin maart 2014:
– ‘Debuut-CD van Camiel Boomsma’ (CD-bespreking)
– ‘Orgelwerken van Franz Liszt door Jetty Podt’ (CD-bespreking)
– ‘Franz Liszt und die Amerikanerinnen’ – een anecdote.
Publicaties december 2013
In Tijdschrift van de Franz Liszt Kring (2013):
– ‘Franz Liszts tweede reis naar Nederland (van 8 tot 26 juli 1854)’
In deze studie wordt aan de hand van brieven diep ingegaan op de zestig uur durende heenreis van Weimar naar Rotterdam over de Rijn (op een radarstoomboot van de Nederlandse Stoomboot Maatschappij!) en Liszts aanwezigheid bij het festival ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst. Speciale aandacht wordt geschonken aan een uitstapje naar Den Haag en Scheveningen, waar de componist contact had met Ary Scheffer en Prins Hendrik der Nederlanden en zijn vrouw Amalia op Paleis Kneuterdijk. De afbeelding toont het ruiterstandbeeld van Willem de Zwijger en daarachter de Galerie Gothique die Prins Hendrik zijn gast trots liet zien. Een lithografie van L. Rohbock en Joh. Poppel; collectie auteur.
– ‘Franz Liszt, Olivier Messiaen en de Heilige Maagd Maria’
In dit artikel worden twee composities met elkaar vergeleken: Liszts Angelus! Prière aux anges gardiens uit het derde boek der Années de pèlerinage en Première communion de la Vierge uit de cyclus Vingt regards sur l’Enfant Jésus van Messiaen. Naar blijkt zijn er tal van punten van overeenkomst, zowel qua onderwerp, structuur als in metrisch en harmonisch opzicht.
Uitgaven november 2013
– Valse chopinesque (Second, Revised Edition); voor meer informatie zie: BLADMUZIEK > Eigen composities > AB II-17.
– Zdenek Fibich, Poème; arrangement for concert use; voor meer informatie zie: BLADMUZIEK > Coproducties en bewerkingen > AB II-20.
– Leonard Bernstein, MARIA from the musical West Side Story; freely arranged for piano; voor meer informatie zie: BLADMUZIEK > Coproducties en bewerkingen > AB II-21.
Publicatie november 2013
In The Liszt Society Journal, Volume 38 (2013):
– ‘Franz Liszt at Het Loo Palace of King William III of the Netherlands’
Franz Liszt is vijf maal voor langere tijd in Nederland geweest. Met name over zijn verblijf op Paleis Het Loo bij Apeldoorn is in de internationale Liszt-literatuur vrijwel niets bekend. Met deze studie wordt deze leemte enigszins gevuld. Hieronder ziet men hoe Liszt in de theaterzaal van het paleis de zogenaamde ‘pensionnaires’ lesgeeft. Een tekening van Charles Rochussen, collectie Staatsmuseum Paleis Het Loo, Inv. Nr. T79.
Publicaties september 2013
In Liszt Bulletin september 2013:
– ‘Liszts symfonische gedichten voor piano-solo’ (CD-bespreking)
– Liszt et la France (boekbespreking).