AGENDA, PUBLICATIES EN RELEASES SEIZOEN 2014-2015

20 juli – 9 augustus
De vakantie is dit jaar anders gelopen dan ik gepland had. Ik zou eerst nog wat Liszt-research doen in Como en Milaan om vervolgens naar Griekenland en Turkije (Istanboel, Troje, Pergamon, Efeze) te gaan. Maar mijn reis eindigde aan de voet van het standbeeld van de Kleine Zeemeermin in Kopenhagen! Thuisgekomen heb ik een verslag geschreven van mijn omzwervingen door Europa, geïllustreerd met tijdens de reis gemaakte foto’s. Het is te vinden onder de hoofdtab ACTUEEL (‘reisverslag 2015’)

13-15 juli 2015
CD-opnamen in de Westvest-kerk te Schiedam met onbekend repertoire, voorafgegaan door een semi-openbaar concert op zondagmiddag 12 juli, aanvang 15.00 uur. Uitgevoerd worden nog niet eerder opgenomen werken van J.S. Bach, Carl Czerny, Bernhard van den Sigtenhorst Meyer, Claude Debussy en Olivier Messiaen. Entree uitsluitend op persoonlijke uitnodiging.

5 juli 2015
Openbaar lunchconcert in de Albert Vogel-zaal van de Haagse Kunstkring, Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag, aanvang 12.00 uur.
Op het programma onbekend repertoire van J.S. Bach, Carl Czerny, Bernhard van den Sigtenhorst Meyer, Claude Debussy en Olivier Messiaen.
Entree € 10,-; leden van de Haagse Kunstkring, houders van CJP- of Ooievaarspas en studenten van het KC: € 5,-.

27 juni 2015
Concert (tweede try-out) in de ‘Chinese salon’ van dhr. en mevr. Meeuwsen, Leuvensestraat 23, 2587 GB Den Haag (Scheveningen), aanvang 20.00 uur.
Op het programma onbekend repertoire van J.S. Bach, Carl Czerny, Bernhard van den Sigtenhorst Meyer, Claude Debussy en Olivier Messiaen.
Entree vrij. Aanmelden verplicht via: verucameeuw@mac.com of tel. 070-3558671.

 

3 De pianist Albert Brussee

17 mei 2015
Herhaling van EEN LISZT-RECITAL DOOR FERRUCCIO BUSONI – EEN RECONSTRUCTIE (zie onder 15 maart) in het kader van het Pianola Festival in Amsterdam van 14 tot en met 17 mei.
Pianola Museum, Westerstraat 106, 1015 MN Amsterdam.  Aanvang 12.00 uur. Toegang € 15,-. Reserveren sterk aanbevolen: 020-6279624.

Publicaties voorjaar 2015
In Piano Bulletin 2015-1 verscheen een drietal CD-recensies van opnamen gemaakt in de jaren zeventig en tachtig door de in Roemenië geboren en getogen pianiste Liana Serbescu die al veertig jaar in Nederland woont:
– Silvia en Liana Serbescu in concert (een dubbel-cd met oude radio-opnamen, waaronder twee waarop ook Liana’s moeder, de bekende pianiste Silvia Serbescu te horen is;
– een dubbel-cd met muziek van tezamen 14 vrouwelijke componisten, waarvoor Liana als nauwelijks een ander een lans gebroken heeft;
– en een CD met kamermuziek van George Enescu, opgenomen in 1981 in de Kleine Zaal van het Concertgebouw.
In het Liszt Bulletin (mei 2015) stond:
Tradition and Craft in piano playing van Tilly Fleischmann (boekbespreking). Tilly Fleischmann was een leerling van Bernard Stavenhagen en Berthold Kellermann, twee belangrijke Liszt-leerlingen. Haar boek geeft daarom belangwekkende informatie over de ‘Liszt-traditie’.

4 mei 2015
In de Albert Vogel-zaal van de Haagse Kunstkring wordt jaarlijks ’s avonds om 20.00 uur stilgestaan bij de ten gevolge van de Tweede Wereldoorlog gestorvenen. De dodenherdenking stond dit jaar in het teken van negen oorlogsmonumenten uit Den Haag, die getoond en met voordracht van gedichten en muziek omlijst werden. Mij was verzocht de muzikale omlijsting te verzorgen. Ter opening klonk het Adagio in G van J.S. Bach, bij het oorlogsmonument De Wachter van Shinkichi Tajiri Ruïnes, het eerste deel van Saint Quentin (opus 12) van de Haagse componist Bernhard van den Sigtenhorst Meyer – tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Saint Quentin, een stadje in Noord-Frankrijk, totaal verwoest – en de bijeenkomst werd afgesloten met de vredige klanken van Prélude de La Damoiselle élue in de klavierbewerking van Claude Debussy zelf.

22 april 2015
Lunchconcert in de Oude Kerk te Zoetermeer.
Op het programma werken van J.S. Bach, Carl Czerny en Bernhard van den Sigtenhorst Meyer.
Aanvang 12.45 uur; entree op basis van een vrijwillige bijdrage.

15 maart 2015
EEN LISZT-RECITAL DOOR FERRUCCIO BUSONI – EEN RECONSTRUCTIE. Op 8 oktober 1906 gaf de grote pianist en componist Ferruccio Busoni een Liszt-recital in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Verschillende van de toen ten gehore gebrachte werken zijn een jaar eerder en later (in 1905 en 1907) op Welte-Mignon-rollen vastgelegd. Dat bracht me op het idee dat het mogelijk moet zijn althans een partiële reconstructie van dit concert te maken.  De ideale locatie hiervoor is het Pianolamuseum, waar de meeste rollen aanwezig bleken te zijn en men beschikt over historische reproductievleugels. Ten gehore zullen worden gebracht Liszts bewerking van Adelaide en zijn Fantasie über Motive aus den ‘Ruinen von Athen’, twee composities van Beethoven, de componist waarvoor Liszt zich als geen ander heeft ingezet, de Polonaise in E, La Serenata (Notturno) van Rossini/Liszt en de derde Valse caprice op thema’s uit de opera’s Lucia di Lammermoor en Parisana van Donizetti. Ik zal het concert inleiden en alle stukken toelichten aan de hand van een powerpoint-presentatie en enkele muziekvoorbeelden.

F. Busoni voor Welte Mignon

Datum: 15 maart, aanvang 15.00 uur (tot ca. 17.10)
Locatie: Pianola Museum, Westerstraat 108, Amsterdam
Toegang: €15,-; donateurs van de Franz Liszt Kring: €10,-
Reserveren sterk aanbevolen: tel. 020-6279624
Organisatie: Franz Liszt Kring i.s.m. Het Pianolamuseum

Maart 2015
In maart verscheen het verlate Tijdschrift van de Franz Liszt Kring (2014) met daarin twee bijdragen van mijn hand:
– ‘Franz Liszt aan het Comomeer’, een gedetailleerd verslag van de reis die Liszt en Marie d’Agoult vanuit Genève via Brig, Domodossola, Baveno en Sesto Calende naar Como ondernamen, gevolgd door informatie over hun bijna twee maanden durende verblijf in Bellagio. De studie stoelt op twee bezoeken die ik in de zomer van 2003 en nog onlangs in het voorjaar van 2014 aan het Comomeer bracht. Het artikel wordt verlucht met enkele nog niet eerder in de Liszt-literatuur gepubliceerde afbeeldingen van o.a. Albergo dell’ Angelo in Como, waar Franz en Marie menige nacht hebben doorgebracht en Cosima geboren is. Hieronder ziet men het huis waarin het gelukkige paar bijna twee maand in Bellagio doorbrachten (het huis rechts met balcon).

Afb. 9 Salita Serbelloni

– ‘Mazeppa in Weimar? – een queeste naar de waarheid’. Een studie naar aanleiding van een passage in het boek Sophie in Weimar door de bekende schrijfster Thera Coppens. Zij schildert daarin een concert dat Liszt, tezamen met veel andere beroemde kunstenaars, in het Hoftheater in Weimar gegeven zou hebben ter gelegenheid van het huwelijk van Prinses Sophie, de dochter van Koning Willem II, met Carl Alexander van Saksen-Weimar-Eisenach. Liszt zou tijdens dat concert zijn Mazeppa-etude gespeeld hebben. Omdat van een dergelijk optreden in de Liszt-literatuur niets bekend is, heb ik onderzoek gedaan naar de ware toedracht. Een speurtocht in oude kranten en verschillende archieven met een verrassende uitkomst!

15 januari 2015
Een optreden in de Koorkerk te Middelburg tijdens de presentatie van een boek over de Engelse historicus en theoloog John Robert Seeley (1834-1895), geschreven door mijn broer Jan Brussee. Gespeeld worden twee walsen van Chopin, gevolgd door mijn eigen Valse chopinesque, twee korte klavierstukken van Bernard van den Sigtenhorst Meyer en de zelden gespeelde Prélude de ‘La damoiselle élue’  van Claude Debussy. Aanvang 16.00 uur.

Publicaties december 2014
In Piano Bulletin 2014-3 zag het interview met Rob van Kreeveld het licht (zie onder 2013-2014).
In het Liszt Bulletin 2014-3 verschenen:
Liszt’s Final Decade, een uitvoerige bespreking van een uitstekend boek over Liszts laatste jaren door Dolores Pesce
Christus – een monumentaal symfonisch gedicht voor piano? (een kritische CD-bespreking)
– en een korte aankondiging van Thera Coppens’ Suzanne en Edouard Manet – De liefde van een Nederlandse pianiste en een Parijse schilder, waarin ook Franz Liszt een (bescheiden) rol speelt.

Release november 2014
Variations on ‘My Funny Valentine’ (2nd version). Voor meer informatie zie onder Bladmuziek > Eigen composities > AB II-19.

16 november 2014
Officiële presentatie van Mazeppa in de romantische kunst in de Hella Haasse-zaal van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), Oosterdokskade 143 (dicht bij het Centraal Station), aanvang 15.00 uur. De bijeenkomst wordt geopend door de pianopedagoog en auteur Jan Marisse Huizing, vele jaren artistiek directeur van Holland Music Sessions. Vervolgens neemt mijn broer Jan Brussee, zelf ook schrijver van romans en wetenschappelijke studies, het woord. Na de presentatie door Hanneke Kuiper, medewerker aan de OBA en voorzitter van het EPTA Documentatie Centrum, zal ik aan de hand van een aantal afbeeldingen, muziekvoorbeelden en fragmenten uit Mazeppa-films in grote lijnen de inhoud van het boek schetsen. Toegang gratis. In de pauze en na afloop is er gelegenheid een gesigneerd exemplaar te kopen.

2 november 2014
Mazeppa in de romantische kunst, een boekpresentatie in de vorm van een lezing, geïllustreerd met dia’s, muziekvoorbeelden en fragmenten uit Mazeppa-films.
Haagse Kunstkring, Denneweg 64, Den Haag, aanvang 15.00 uur. Toegang gratis.

15-27 september 2014
Op vakantie naar Italië, mijn lievelingsland! Deze keer naar Campanië, de provincie rondom Napels en Salerno. De eigenlijke aanleiding was het lezen van de Italienische Reise van Goethe, die daarin zoveel gebouwen en streken die ik helemaal niet kende besprak, dat een onbedwingbare lust me beving al dat schoons zelf in ogenschouw te nemen. Als standplaats koos ik Salerno en heb vandaaruit bijna iedere dag tochtjes gemaakt naar onder andere Paestum met de best bewaarde tempels uit de Griekse Oudheid en Caserta, waar de Bourbons een enorm paleis hebben neergezet dat qua grootte niet onderdoet voor dat in Versailles. Natuurlijk heb ik ook Amalfi bezichtigd, niet voor de eerste keer, maar altijd weer prachtig, zoals die kerk daar ligt, uitsluitend toegankelijk over een breed bordes van wel honderd treden. Vanuit Amalfi heb ik Ravello bezocht, een historisch stadje dat daar niet zover vandaan in de bergen ligt. Ooit was Wagner daar, die bij het aanschouwen van de tuin van de Villa Rufulo gezegd moet hebben: “Il magico giardino di Klingsor è trovato!” en er inspiratie opdeed voor de muziek die opklinkt als in de tweede acte van zijn Parsifal de tovertuin van Klingsor wordt betreden.

Publicaties september 2014
In Liszt Bulletin September 2014:
– ‘De orkestmuziek van Liszt in historisch klankgewaad’, een CD-bespreking van de werkelijk prachtige opnamen van Liszts symfonisch oeuvre door Martin Haselböck en zijn Orchester Wiener Akademie;
– een korte reactie op de nieuwe thriller Inferno van Dan Brown, waarin iets gezegd wordt over Liszts Dante-symfonie. Volgens de schrijver zingt daarin een koor van honderd stemmen op de bekende woorden ‘Lasciate ogne speranza voi ch’intrate’ (‘Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt’). In werkelijkheid bezingt in het laatste deel, een Magnificat, een dames- of knapenkoor op de melodie van het Gregoriaanse gezang Crux fidelis de eeuwige rust en vrede in het paradijs. Papier is geduldig, zou mijn vader, de schoolboekenauteur H.G. Brussee, zeggen….!

In het Piano Bulletin van EPTA-Nederland en Vlaanderen:
– ‘Het Parijse muziekleven in mei/juni 1928’.
– ‘In memoriam Martin Kloos’. Tijdens mijn conservatoriumjaren had ik in de vakken Pianomethodiek en Historische Ontwikkeling les van de pedagoog Martin Kloos, een gedenkwaardige persoonlijkheid. Later had ik nog een enkele keer contact met hem in verband met de uitgave van Berkhouts De Kunst van het Pianospel, waarbij hij het Voorwoord schreef. Op hoge leeftijd is Martin Kloos in januari 2014 overleden. Zijn partner vroeg of ik een In memoriam wilde schrijven, iets wat ik graag gedaan heb, want 25 jaar lang aan het Koninklijk Conservatorium zelf docerend in ‘Keyboard History’ prijs ik me gelukkig in dat vakgebied ingeleid te zijn door een zo erudiet en gewetensvol man als Martin Kloos was. De onderstaande foto werd genomen na afloop van een concert door een studiegenoot en goede vriend van me, de pianist-pedagoog Joop Albracht (rechts), ook een leerling van Martin Kloos (midden), die ondanks zijn hoge leeftijd bij dat concert aanwezig was en deze foto gedurende de laatste jaren van zijn leven op zijn bureau had staan.

2010 25 april

13 September 2014
Op zaterdagmiddag 13 september, aanvang 14.00 uur, vond er in het Concertgebouw te Amsterdam een concertante uitvoering van de opera Mazeppa van Tsjaikovski plaats; deze werd rechtstreeks over Radio IV uitgezonden. Na afloop van het concert was er een gesprek, waarvoor ik naar aanleiding van het verschijnen van mijn boek Mazeppa in de romantisch kunst was uitgenodigd. Andere gasten waren de historicus Maarten Jansen, die onlangs een boek over de geschiedenis van de Oekraïne publiceerde, en de Georgische bariton Lado Ataneli, die de hoofdrol van Mazeppa had vertolkt; gespreksleider was Hans Haffmans. Het gesprek werd aansluitend op het concert uitgezonden vanuit het Concertgebouw-café, van 16.30 tot 17.45.