2020-2021
Maart 2021
Dit rijk geïllustreerde boekje (full colour) beschrijft de reis die Franz Liszt en Marie d ‘Agoult in de zomer van 1835 door Zwitserland maakten. In de zomer van 2013 volgde ik aan de hand van Liszt’s Agenda 1835 en het pas recentelijk gepubliceerde dagboekfragment Le voyage en Suisse van Marie d’Agoult hen in hun voetspoor. Pas zeven jaar later kwam ik er toe het een en ander aan de hand van een blocnote met aantekeningen, oude dagboeken en stapels vakantiefoto’s op schrift te stellen. Het reisverslag vult enerzijds een lacune in de levensbeschrijving van zowel de beroemde pianist-componist als de begaafde schrijfster (want over deze episode van hun leven is in biografieën vrijwel niets te vinden), maar vertelt anderzijds van mijn belevenissen en ontdekkingen gedurende deze avontuurlijke trektocht. Het resultaat houdt het midden tussen een muziekwetenschappelijke studie en een ‘holiday diary’.
Met een royale Engelse samenvatting. Voor meer informatie, zie GESCHRIFTEN > Boeken en Brochures > AB III-07.
Januari 2021
Als muzikaal pendant van het Mazeppa-project schreef ik de afgelopen jaren een cyclus klavierstukken met als titel De kleine zeemeermin, waarin het in wezen tragische sprookje van Andersen muzikaal wordt geïllustreerd. Na verschillende revisies verscheen dit circa dertig minuten durende zevendelige werk dan eindelijk in druk. Voor meer informatie, zie AB II-26
December 2020
In het Tijdschrift van de Franz Liszt Kring verschenen twee artikels:
– Franz Liszt in Bad Eilsen
– Een onbekende brief van Liszt aan Saint-Saëns.
4 december 2020
Op deze dag vond de officiële release van mijn achtste cd plaats met pianomuziek van Bernhard van den Sigtenhorst Meyer. Er werd een keuze gemaakt uit zijn
klavierstukken uit de jaren 1915-1923, de tijd waarin Van den Sigtenhorst Meyer in modaal-impressionistische stijl schreef. Zijn muziek is een zeldzaam voorbeeld van Nederlands impressionisme in de toonkunst uit de tijd van de Meesters van de Haagse Schilderschool en schrijvers en dichters als Couperus, Jacques Perk en Herman Gorter.
De cd werd uitgegeven door het Engelse label Toccata Classics. Voor meer informatie, zie: CD’s > AB I-08.
22 november 2020
Tijdens de jaarlijkse presentatie van muziek van Haagse componisten in de Haagse KUnstkring participeerde ik met drie oudere composities uit de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw, te weten:
– Improvisatie op Peruaanse volksmelodieën
– Roemeense volksmelodie
– Armenia
De eerste twee zijn co-producties met wijlen Max prick van Wely, die in het verleden ook zelf lid was van de Haagse Kunstkring en een groot kenner was van volksmuziek. Armenia is de bewerking van een Suite of popular songs op een langspeelplaat met Armeense volksmuziek voor shévi (een hoge fluit) en piano.
Albert Vogel-zaal, Denneweg 64; aanvang 15.00 uur.
November 2020
In de herfst van 2019 stierf op negentigjarige leeftijd de pianiste en pedagoge Janine van Mever-Dispa. Op de rouwkaart die ik ontving stond een mooi gedicht van de vroeg-romantische dichter en toneelschrijver Siegfried August Mahlmann: Herbstlied. Geïnspireerd door de troostrijke woorden van dit gedicht, waarin het afscheid van het leven zo mooi wordt bezongen, ontstond dit lied in de winter van 2019-20. In dankbare herinnering werd de compositie aan Janine van Mever opdragen.
Zie voor meer informatie: BLADMUZIEK > Composities > AB II-25.
4 oktober 2020
Op 4 oktober vond in de Albert Vogel-zaal van de Haagse Kunstkring een voorstelling plaats met als titel ‘Een boel beesten’, waaraan Haagse kunstenaars van verschillende disciplines meewerkten. Mijn bijdrage bestond uit zes delen uit de Acht preludes, opus 17, van Bernhard van den Sigtenhorst Meyer, die alle geïnspireerd zijn op een dier, te weten:
– De Kameel
– Wilde Paarden
– De Kat
– De Muis
– De Maraboe
– De Colibri